Van 27 t/m 29 mei mochten onze vrijwilligers Jorn en Leo een meerdaagse bijzondere wens realiseren voor een meneer. Zij mochten als begeleiding meevaren op een duwboot op het traject Rotterdam-Duisburg.
S’morgens op 7.00 uur stonden we bij meneer (hans) in Almelo voor de deur alwaar we Hans en zijn vrouw Marie-Jose mochten ontmoeten. Hans is al 48 jaar stuurman op een groot vrachtschip, en vaart sinds 2012 op zijn vaste boot VEERHAVEN 3 samen met zijn vaste bemanning (kapiteins, Machinist en Matrozen).
Wegens de ernstige ziekte van Hans is dit helaas niet meer mogelijk. Om afscheid te kunnen nemen van de VEERHAVEN 3 en zijn collega’s heeft zijn werkgever in samenwerking met de kapiteins van het schip en zijn vrouw dit mogelijk gemaakt met behulp van de wensambulance.
Aangezien hans altijd met een collega meerijdt sluit deze ook aan achter de wensambulance. Samen rijden we naar de opstapplaats in Millingen aan de rijn. Aangekomen bij de opstapplaats zagen we de VEERHAVEN 3 al liggen en verscheen er een mooie glimlach op het gezicht van Hans. Via een kleine boot konden we aan boord komen en Hans stond al meteen achter het roer om ons naar de VEERHAVEN 3 te varen.
Eenmaal aan boord werden we welkom geheten door de kapiteins en de bemanning en kregen we een rondleiding over het schip en begon de reis langs de Rijn richting Duisburg. Het schip is 270 m lang 22 m breed en 9 m hoog.
De volgende dag kwamen we aan in de haven van Duisburg om daar de bakken met steenkool en erts te lossen (koppelen) en de lege bakken weer mee terug te nemen naar de haven van Rotterdam.
Gedurende de reis vertelde Hans vol trots over het werk van een stuurman en hoe hij al die jaren genoten heeft van zijn werk. Daarnaast nam hij uitgebreid de tijd om gesprekken te voeren met de bemanning en herinneringen op te halen dit met een grote lach maar soms ook met een traan……. Ook mocht Hans nog een laatste keer plaatsnemen achter het roer van het schip dit met een grote glimlach op z’n gezicht!
In de vroege ochtend ( rond 4.00 uur) van 29 mei kwamen we aan in de haven van Rotterdam. Hier werden de lege bakken gelost (gekoppeld) en namen we de volle bakken steenkool en erts weer mee terug richting Duisburg.
In de avond van 29 mei zo rond 21.00 uur kwamen we weer aan in Millingen aan de rijn waar we na uitgebreid afscheid te hebben genomen van de bemanning van boord gingen. Als verrassing stond zijn Echtgenote samen met de honden aan de wal om ons daar op te wachten en voor de laatste keer samen naar de VEERHAVEN 3 te groeten!
We willen ThyssenKrupp-Veerhaven en de bemanning van de VEERHAVEN 3 hartelijk danken voor de gezelligheid en gastvrijheid en wensen hun een behouden vaart!
#wensambuoverijssel#almelo#wensenvervullen#wensambulance#wensambu

