Een bijzondere dag in Leeuwarden

Op vrijdagochtend 22 mei om 08.00 uur zijn Gert en Yvonne vertrokken naar Leeuwarden voor een wens die wij hebben overgenomen van onze collega’s van Wensambulance Noord Nederland .

In het verpleeghuis hebben we Marten opgehaald, samen met zijn dochter en zoon die hem tijdens deze bijzondere dag begeleidden.

Vanuit Leeuwarden reden we naar het huis van Marten in Feanwâlden, waar hij maar liefst 49 jaar heeft gewoond op een prachtige plek met útsjoch over de greiden. Sinds zijn ziekenhuisopname begin april was hij niet meer thuis geweest. Zijn grootste wens was om zijn huis nog één keer terug te zien en er afscheid van te kunnen nemen.

Samen met Marten en zijn kinderen genoten we van het prachtige landschap en vooral van het onvergetelijke moment waarop Marten zichtbaar blij was deze bijzondere plek nog één keer te kunnen bezoeken.

Daarna reden we een paar huizen verder om zijn buurvrouw te bezoeken, die door de jaren heen ook een goede vriendin van hem is geworden. Ook een bevriend echtpaar was aanwezig. Samen hebben zij fijn gepraat en mooie herinneringen opgehaald.

Vervolgens wilde Marten graag nog naar zijn geboortehuis in De Westereen, door hem liefkozend de “Westereender Mieden” genoemd.

Ook daar genoten we opnieuw van een prachtige plek en het mooie ouderlijk huis van Marten, begeleid door het gezang van kikkers in het faasje naast de woning.

Tot verrassing van Marten waren daar ook zijn zus en zwager aanwezig. Samen werden opnieuw bijzondere herinneringen gedeeld. We hoorden bovendien het indrukwekkende verhaal dat tijdens de oorlog Joodse onderduikers op deze boerderij bij hun ouders hadden gezeten en dankzij dit onderduikadres de oorlog hebben overleefd.

Na alle mooie en indrukwekkende momenten brachten we Marten naar het verpleeghuis in Buitenpost, waar we hem moe maar voldaan op zijn nieuwe plek in bed hebben gelegd.

Marten, zijn dochter Sjoukje en zoon Berend waren ontzettend dankbaar dat deze wens op zo’n korte termijn op deze manier kon worden vervuld.

Met een knuffel, een lach en een traan namen we afscheid van elkaar.

#wensambulance#wensambu#wensambulancesnederland#overijsssel